Pompki do spryskiwaczy - jak je wymienić?

Dla każdego kierowcy niezwykle istotne jest to, aby układ spryskiwania działał właściwie, co ma szczególne znaczenie przede wszystkim podczas niesprzyjających warunków pogodowych. Dobra widoczność to kwestia priorytetowa, bo wpływa w dużej mierze na bezpieczeństwo jazdy samochodem na drodze. Niestety czasami dochodzi do awarii spryskiwaczy, co może dotyczyć między innymi pompki. Na szczęście można liczyć na łatwą i tanią wymianę tego elementu.


Kiedy pompki do spryskiwaczy wymagają wymiany?

Mogłoby się wydawać, że pompka do spryskiwaczy jest mało istotnym elementem. Bez niej auto będzie oczywiście działać, ale nie można liczyć na prawidłową pracę wycieraczek. Pompka do spryskiwaczy jest potrzebna do tego, aby płyn był w stanie dotrzeć do przedniej szyby, co z kolei wymaga odpowiedniego ciśnienia. Jej sprawne działanie staje się niezwykle istotne w okresie jesienno-zimowym, aby bezproblemowo oczyszczać szyby. Zła widoczność obniża bezpieczeństwo na drodze, dlatego uszkodzoną pompkę do spryskiwaczy należy jak najszybciej wymienić. Pojawia się jednak pytanie, po czym poznać, że uległa ona awarii. Jest kilka objawów, które na to wskazują.

Jeżeli praca spryskiwaczy jest przerywana, to prawdopodobnie doszło do uszkodzenia pompki. Objawem jej awarii będzie także znaczące obniżenie ciśnienia płynu, który wydostaje się ze spryskiwaczy. Jeżeli są one włączone, ale pomimo tego nie słychać charakterystycznego buczenia, to należy pomyśleć o wymianie pompki. Powinno się to zrobić także przy niepompowaniu płynu do dysz, nawet jeśli z auta dobiegają odgłosy świadczące o trybie pracy. Warto też upewnić się, czy w zbiorniku znajduje się wystarczająca ilość płynu do spryskiwaczy, bo bez tego nie będą one prawidłowo działać. Awarii mogą być winne inne elementy w samochodzie, czyli przykładowo bezpieczniki, które znajdują się pod schowkiem od strony pasażera. Problemem czasem są także przekaźniki, które odpowiadają za pracę pompki płynu.

Podsumowując, do charakterystycznych objawów awarii pompki do spryskiwaczy zalicza się:

  • Niewłaściwie działanie spryskiwaczy,
  • Brak specyficznego dźwięku świadczącego o gotowości do pracy spryskiwaczy,
  • Drastyczne zmniejszenie się ciśnienia ze spryskiwaczy,
  • Niepompowanie płynu do dysz.

Co warto wiedzieć o wymianie pompki do spryskiwaczy?

Pompka do spryskiwaczy zawsze powinna zostać wymieniona, gdy dojdzie do jej uszkodzenia, zużycia lub rozszczelnienia. Najczęściej przyczyną awarii jest usterka dotycząca silniczka napędzającego. Innym źródłem problemów będą wycieki płynu na skutek nieszczelnych przewodów. Niedziałająca pompka może wynikać z jej uszkodzonego zasilania elektrycznego. Regeneracja i naprawa pompki do spryskiwaczy to kwestie, o których nie warto nawet myśleć. Najlepszym rozwiązaniem będzie zakupienie nowego elementu i wymienienie go. Można zrobić to oczywiście samodzielnie lub powierzyć to zadanie mechanikowi. Wymiana pompki spryskiwacza zajmuje niewiele czasu, a pozwala na bardzo szybkie rozwiązanie powstałego problemu

Po zamontowaniu nowego elementu można liczyć na to, że będzie bezproblemowo zasysać płyn i dostarczać go do dysz, po czym rozpylać na szyby. Bardzo ważną kwestią podczas dobierania pompki do spryskiwacza jest to, aby mieć na uwadze model samochodu i jego rocznik. Istotne będzie sprawdzenie średnicy otworów w zbiorniku, w którym znajduje się płyn. Oczywiście w przypadku niewielkich różnic wystarczające jest zastosowanie odpowiedniej uszczelki, aby je zniwelować. Nie powinno być jednak problemu z dopasowaniem odpowiedniej pompki do spryskiwaczy, bo każdy producent umieszcza na etykiecie swojego produktu odpowiednie oznaczenia. Wystarczy się nimi kierować, aby dokonać trafnego zakupu.

W jaki sposób dokonać wymiany pompki spryskiwaczy?

Jeżeli dojdzie do uszkodzenia pompki spryskiwaczy, to pozostaje dokonać wymiany tego elementu. Nie wiąże się to z wysokimi kosztami, a zakup pompki z silniczkiem stanowi wydatek rzędu maksymalnie kilkudziesięciu złotych. Pamiętać należy o tym, aby dobrać właściwy model, czyli dopasowany do swojego pojazdu i jego wyposażenia. W celu wymieniania pompki spryskiwaczy trzeba najpierw dostać się do uszkodzonego elementu. W tym celu konieczne jest dokonanie demontażu zbiornika na płyn, bo pompka znajduje się pod jego spodem. Nie ma w tym niczego skomplikowanego, więc każdy powinien poradzić sobie z tym we własnym zakresie.

Ściąga się w pierwszej kolejności osłony podszybia, potem odkręca się wycieraczki. Wystarczy podnieść ich ramiona i pociągnąć w swoją stronę. Kolejnym etapem jest wyciągnięcie podszybia, uważając na gumowe osłony wycieraczek. Potem przystępuje się do powypinania wszystkich węży i wymontowania uszkodzonej pompki spryskiwaczy. Na koniec pozostaje dokonać montażu nowego elementu, co polega na wykonaniu wyżej wymienionych czynności, ale w odwrotnej kolejności. Bardzo ważne jest to, aby wszystkie węże i przewody zostały właściwie podpięte, wszystko musi być dobrze uszczelnione.